Nystart i fokus på Inspirationsdagen 2022

Inspirationsdagen 2022 blev en markering om att det är nya, bättre tider på gång. Nya samarbeten, pågående dialoger och inspiration i form av nudging-tekniker för att göra rationella val enklare var några av de höjdpunkter dagen bjöd på.

Den röda tråden för Inspirationsdagen 2022 var nystart. Så mycket har hänt inom förbundet det senaste året, som bäddar för nya möjligheter framöver. Vi har tagit oss igenom två långa år med pandemi, restriktioner, försiktiga kunder och pausade företagsuppdrag.

Men den 2 april fanns möjlighet att knyta ihop den tunga säcken och öppna upp för en ny fas.

Ordförande Mia Josjö och generalsekreterare Desiree Blomberg inledde Inspirationsdagen 2022 med att berätta om samarbeten som lägger grunden för bättre förutsättningar för medlemmar att driva sina företag och göra det de älskar mest: Hjälpa människor att må bättre. Desiree Blomberg redogjorde för de pågående samtalen med andra starka aktörer inom friskvårdsbranschen, om dialogen som pågår med friskvårdsportalerna och Sveriges kommuner, för att skapa en bättre förståelse parterna emellan. Frågor som lyfts i dessa samtal är bland annat sådana som aktörerna både tänkt och inte tänkt på, om prissättning, momssatser, lagen om offentlig upphandling med mera.

Digital närvaro

Hon slog också ett slag för onlineutbildningen som startat.

– Den riktar sig till alla medlemmar, även till den som idag inte är så aktiv i sociala medier eller jobbar digitalt. Det är viktigt för alla som jobbar med kunder att veta vad det innebär av möjligheter att till exempel 63 procent av alla svenskar använder sociala medier.

En viktig påminnelse gjorde hon om vikten av att inte förlita sig på de sociala medierna för alla sin kommunikation, då ägarbolagen styr över innehållet.

– Kanalerna är kommersiellt ägda, så det är viktigt att ni tar ägarskap över ert arbete och era kunder, för de kan plocka bort det som inte går i linje med vad ägarföretagen vill ha. Därför är det viktigt att viktigt att ha en egen hemsida, där du själv har kontroll över innehållet.

Inspirationsdagen 2022

En liten publik fanns på plats när årets Inspirationsdag direktsändes.

Medlemmar uppmärksammades

Årets medlem Mathias Pettersson Holsten (länk), tog emot sin utmärkelse och hyllades för sitt ständiga utvecklingsarbete och sin nyfikenhet.

Konferencier Elisabeth Ericson frågade om han hade några tips till andra medlemmar, som aspirerar på utmärkelsen kommande år:

– Det handlar mycket om nyfikenheten, frågan om hur? Hur går det här till, hur hänger det här ihop och att inte nöja sig med det första svaret. På så vis får man bästa svaret. Jag har en nästan en barnlik inställning till lärandet. Inte barnslig, utan barnlik. Jag försöker jobba så och leva så.

Även medlemmen Camilla Ihse i Höllviken uppmärksammades för sin auktorisation.

Elisabet Ericson

Elisabeth Ericson (i grönt) var konferencier under Inspirationsdagen, här tillsammans med föreläsaren Jana Söderberg.

Nudging gör rationella val enklare

Dagens höjdpunkt var föreläsaren Jana Söderberg, som delade med sig av hur nudging går att använda för att styra sig själv i rätt riktning, och även för att locka fram motivation hos klienter.

Nudging handlar i korta drag om att göra rationella beslutsprocesser kortare och enklare, vilket är smart för den som vill göra goda val till lika enkla som impulshandlingar.

– I snitt så tar vi cirka 60 000 beslut varje dag, fördelade på två olika system. System ett, som är den gamla hjärnan agerar på impuls, med ett kort perspektiv. System två innebär mer konsekvenstänk och rationella beslut. 90-95 procent av våra beslut kommer från system ett, bara fem till tio procent kommer från system två. Så hur kan vi träna pannloben för att fatta fler beslut i system två? Hur kan vi manipulera impulshjärnan?

Sociala normer styr beteenden

Ett par av de fällor vi behöver känna till är sociala normer, som innebär att vi gör som dem vi har omkring oss. Impulsköp tillsammans med vänner, oplanerat ätande i sällskap och så vidare. En annan är kognitiv belastning.

– De flesta impulshandlingar vi gör är på eftermiddagen. När vi är trötta, agerar vi på impuls. Men det är sällan någon som hamnar med fingrarna i godisskålen på förmiddagen.

Ytterligare en fälla att se upp för är nu-fällan. Det innebär att vi lätt tror att vi kommer att kunna ta lite bättre beslut imorgon, vilket får oss att skjuta upp planerade saker som träning, äta bättre och gå i säng i tid.

Men impulsreaktioner kan användas på ett positivt sätt.

Ta fram ett beteende i ditt liv, som du skulle vilja ändra, en vana som du vet är återkommande. Något du skjuter upp och som du vill förändra. Fundera sedan på varför vill du göra förändringen? Vet du inte varför, eller om ditt varför inte är tillräckligt starkt, är det ingen idé att försöka göra en förändring.

Jana Söderberg föreläste om nudging under Inspirationsdagen.

En knuff i rätt riktning

Mer fördjupat kan en nudge beskrivas som ett sätt att gå från intention till handling. En knuff i rätt riktning.

– Vi kan aldrig skapa förändring om det saknas intention. Det måste alltid finnas alltid ett mått av ambivalens, men en nudge gör det bara lättare att välja rätt.

Ett exempel för kroppsterapeuter innebär exempelvis att ändra standardvalet. Istället för att presentera en lång meny av behandlingar, presentera de som du vill sälja mest av.

– Det är egentligen inte så svårt. Tidigare hade exempelvis flygbolag klimatkompensation som ett tillval. Nu är det inkluderat i priset och man måste aktivt välja bort klimatkompensation. Det gör att fler klimatkompenserar. Har man vegetariskt som standardmeny på en restaurang, kommer fler att välja vegetariskt om de måste göra ett aktivt val om icke-vegetariskt alternativ.

Välj rätt förebilder

Att hitta rätt förebilder är också en form av nudging. Har du till exempel inte sprungit tidigare, men vill komma i gång, är det mer motiverande att hitta en förebild som bara ligger steget före dig, inte en vältränad maratonlöpare.

Deltagarna ställde en rad intressanta frågor till Jana Söderberg och en av dem handlade om varför det skapar sådan rädsla att få kritik av kunder.

– Det är lätt att man tänker i kedjor, att man är inne i en dålig fas och att det innebär att hela året blir dåligt. Men det är bara att börja om! En dålig erfarenhet är en dålig erfarenhet, det innebär inte en sammanhängande svit. Kritisera alltid framåt, aldrig bakåt. Tänk hellre ’Nu gjorde jag sådär igen, men nästa gång ska jag…’

Mattias Andersson, näringspolitisk talesperson på Småföretagarnas riksförbund avslutade inspirationsdagen med en föreläsning om den ständigt aktuella frågan om prissättning

Mattias Andersson från Småföretagare föreläste på Inspirationsdagen.

Mattias Andersson från Småföretagarna höll en digital föreläsning om prissättning. Foto: Eva Britt Flatbacke

 

Titta på inspelningen av Inspirationsdagen

Lästips!

Öva upp din förmåga till förändring – Jana Söderberg

Text Ulrika Hoffer Foto Annika Falkuggla