Linda Ahlgren: ”Kallbad förlänger badsäsongen!”

Hälsoentreprenören Linda Ahlgren har tagit regelbundna kallbad i många år och även skrivit en bok om det, Kalla bad. Här delar hon med sig av sina bästa tips för dig som vill börja runda av promenaden eller löprundan med ett uppfriskande dopp!

Vanligtvis brukar jag säga att det inte finns någon quick fix – förutom kallbad, säger Linda Ahlgren, som vi fångar en ovanligt kall dag för att vara Göteborg. Det är 14 minusgrader och de flesta av oss skulle inte komma tanken på sticka ut huvudet utan mössa. Än mindre hoppa ner i iskallt vatten, frivilligt. Men det har Linda Ahlgren precis gjort. Hon rundade av sin löprunda med ett hopp ner i en iskall isvak och har kommit upp lite mer alert och mindre stel i musklerna. Det gjorde hon långt innan pandemin rörde till människors vardagslunk och plötsligt gav en massa hemarbetare en möjlighet att hoppa i plurret på dagtid. Eller ta kalla bad, som också är titeln på den bok Linda Ahlgren skrev tillsammans med Linda Vagnelind.

– Jag brukar säga att i Sverige badar vi kallt i stort sett hela året. Gillar man att bada, som jag gör, är säsongen allt för kort om man begränsar det till sommarmånaderna.

Som den badentusiast hon är, utöver att vara hälsoentreprenör som driver träningsstudion Pilates complete i Göteborg, letade hon febrilt efter ett sätt att få ut något mer av de kalla vintermånaderna, som inte spontant inbjöd till svalkande dopp.

– Jag sökte egentligen inte mer energi, för det har jag redan ganska mycket. Men jag letade efter ett sätt att vara utomhus mer, något jag kunde kombinera med min löpning och få en kick av även i mörka november. Det blev regelbundna, kalla bad.

Regelbundenhet

Just det där med regelbundenheten är kärnan i tjusningen med kallbad för Linda Ahlgren. Och att det inte är i kombination med bastubad, vilket hon säger också i och för sig är härligt, men det är en annan upplevelse och som gör baden lite mindre lättillgängliga.

– Det är en frihet att bada var som helst. Kallbad är ett redskap som alla kan använda i vardagen för att må bättre. Att hoppa ner i en isvak ger en kick, men det kan också vara en hälsofrämjande åtgärd. Just kombinationen träning och kallbad är fantastisk. Att kombinera kallbad med bastu kan vara en härlig upplevelse också, men för mig är det mer helhetsupplevelsen jag vill åt: Naturen, kallbad och ett energipåslag, en kick.

Kallbaden förutsätter dock inte att man är ute och löptränar, menar Linda.

– Nej, absolut inte, man kan välja och styra vad man vill ha ut av sitt dopp. Om man är trött och seg kan man ta ett kallbad för att vakna till och komma igång. Är man stel och öm i kroppen eller har kört ett hårt träningspass kan ett kallbad ge skön avlastning för leder och muskler. Ju mer man badar, desto mer lär man sig använda kallbad för det man behöver just för stunden.

Med regelbundenhet, som är källan till tjusningen och de positiva effekterna på både kropp och sinne, menar hon att det kan röra sig om att doppa sig kallt mellan tre och fem gånger i veckan.

– Det är vid de volymerna man kan börja se resultat av effekterna, men alla får positiva effekter.

Kontrollera andningen

Linda Ahlgren, hälsoentreprenör.

En annan central fråga är förstås hur länge man behöver ligga i för att det ska räknas som ett kallbad.

– Det beror helt och hållet på, och de individuella skillnaderna är stora. Många av effekterna kommer av att man kyler ner kroppen och det tar olika lång tid, lite beroende på kroppssammansättning. En tumregel kan vara att stanna i vattnet så länge man kan och känner att man har en mjukhet i kroppen. Stelnar man till, är det dags att gå upp. Om man börjar med att stanna tre lugna andetag är det bra, det kan alla klara av.

För den som har provat att hugga upp en isvak och sänka ner sin bara kropp i det iskalla vattnet kan det där med ”lugna andetag” låta lite som ett skämt. Hur gör man det när man håller på att frysa till is och kroppen vill hyperventilera…?

– Andningen är något av det viktigaste att bemästra, och man kan öva sig på att vara medveten om sitt andetag i vardagen. Att hitta en viloandning i en stressad situation kan alla ha nytta av, och att bada kallt är att utsätta kroppen för enorm stress. Att öva upp förmågan att andas lugnt vid kallbad, kan komma till nytta i andra delar av livet.

Stå ut med det obehagliga

Hon säger att det finns många olika andningsövningar man kan göra och inom yoga är andningen central och kan komma till nytta.

– Att hitta en lugn andning är en smart grej att öva lite på innan man badar kallt. Både i vardagen så att man har vanan inne och sen medan man har kläderna på, innan man kliver ner i vattnet. Observera andetaget, blunda och känn efter och förläng andetaget.

Även om det, i alla fall om man ska använda sociala medier som måttstock, kryllar av folk som gärna tar ett kallbad med jämna mellanrum, så är det minst lika många som låter bli. Många tycker att det verkar rent av läskigt.

– I västvärlden utsätts vi för väldigt få tillfällen när vi behöver möta obehag och tvingas stanna kvar i obehaget. Vi kan alltid fly, trösta oss, distrahera oss med olika belöningar. Att kliva ner i kallvatten är inte en avslappning för tillfället, men ett tillfälle att öva kroppskontroll och fokus. Det är något man måste klara själv, att kontrollera en situation som man vet kommer att vara lite jobbig. Det är en av anledningarna till att terapeuter och psykologer börjar använda kallbad som en del av sin terapi, som ett sätt att öva på att tvingas möta det som är obekvämt.

Positiva effekter av kallbad

Så är det ju det här med påstådda hälsoeffekter. Vad kan man egentligen säga om dem, förutom att den som gillar att ta ett kallbad får en energikick?

– Regelbundenhet är nyckeln, och regelbundna kallbad har visat sig kunna påverka immunförsvaret positivt. Bland annat bidra till ett starkare hjärta och minskad stress. Dessutom kan det minska värk, som inflammatorisk smärta. I studier har man tittat på effekterna av kallbad under ett par månader, med kontrollgrupper. Man kan i alla fall se att man aktiverar bruna fettceller och därmed ökar ämnesomsättningen. Det gör också att man kan bli bättre på att reglera kroppsvärmen bättre, så om inte annat kan det bidra till att man fryser mindre under vintermånaderna! Det är en skön och uppskattad vardagseffekt för mig som är en rätt liten och frusen!

– En del studier tyder också på att det kan ge en bättre sömn. Men ett ökat välbefinnande och minskad stress är kanske de viktigaste effekterna. Idrottare har använt kallbad för återhämtning länge, men för gemene man handlar det om att öka sin livskvalitet! Det är ingen tävling eller jämförelse, alla har sin egen startlinje!

Bevisade hälsoeffekter eller inte, gillar man ett uppfriskande kallbad och får en kick av det så är  ju det effekt nog i sig.

– Alla svar kan vi nog inte få genom forskningen, men just nu är det en aktivitet som når brett.  Människor verkar må bättre, bli gladare och känna sig stolta över sig själva för att de gör något som tar emot lite. För många är det också en väg till gemenskap, covid har gjort att många badar tillsammans, och det i sig är ju en hälsofrämjande aktivitet.

Lite att tänka på vid kallbad!

Har du hjärt-kärlproblem som medicineras, så kan en avstämning med läkare vara aktuell.

Även om det inte finns någon forskning som tyder på risker med kallbad vid graviditet, kan det vara klokt att vara försiktig om man är ovan. Vana vinterbadare badar om det känns bra.

Är det minusgrader i luften, så är det viktigt att man är snabb med att torka och klä på sig. Annars kan man bli ordentligt nerkyld.

Eftersom fingrar och tår lättare kyls ner än stora, varma muskler, kan en investering i vantar och sockor i neopren vara något att överväga, för den som vill ligga i lite längre.

Ha gärna en badkompis med, speciellt om du är ovan. Se till att ha mobilen laddad och meddela någon var du badar, om du badar ensam.

Om du avslutar en löprunda med kallbad när det är riktigt kallt, ha gärna torrt underställ och en väldigt liten handduk med i fickan eller i en löparrygga för att slippa dra på sig svettiga kläder efter ett kallbad.

Text Ulrika Hoffer Foto Linda Vagnelind