Petra Månström om livet som influencer

För tio år sedan började Petra Månström blogga om förberedelserna och träningen inför sitt första maraton. Idag lever hon av sina sociala medier, där hon sprider löparglädje och delar tankar om livet i såväl podcasts som blogg och på Instagram. Här delar hon med sig av sina bästa knep för att lyckas i sociala medier.

När Petra Månström började blogga om sin laddning inför sitt första marathon fanns varken begreppet ”influencer” eller tankar om att hon fortfarande skulle gå under epitetet ”Maratonpetra” tio år senare. Men entusiastiska läsare följde hennes vardagliga rapportering om träningspass och löparglädje fram till loppet – och ville ha mer av Petras löpinspiration efter loppet. Bloggen blev en succé och växte till ett företag. Idag har bloggen kompletterats med ett framgångsrikt Instagramkonto och två podcasts om löpning och de samarbeten det för med sig är idag Petras Månströms levebröd.

– När jag började blogga fattade jag inte riktigt att det fanns människor som läste det jag skrev. Det var mest om min träning, skärmdumpar på mina pulsdiagram och en och annan selfie – helt utan att tänka på hur det såg ut.

Tänker som ett varumärke

Allt eftersom Instagram blev ett viktigt skyltfönster ut mot läsarna började hon fundera på vad de som lyckades bäst hade gemensamt. Att det var fina bilder och ett genomtänkt budskap, med en bakomliggande tanke. Att varje inlägg tycktes innehålla något som följarna kunde ha användning för. Hon bestämde sig för att göra sitt bildspråk och sitt budskap mer genomtänkt och fokuserat, något som gick hem bland följarna.

– Att bara visa bilder ur vardagen, som vad jag åt till frukost och så vidare, det kanske funkade förr, men nu krävs det mer engagemang. Det betyder inte att man behöver tappa sin personlighet. Jag är mig själv, men tänker som ett varumärke.

Ett återkommande tema för Petra Månström handlar om löparglädje och om löpning för känslans skull. Att pressa tider och skriva om resultat har hon lämnat bakom sig.
– Jag började se mönster i vad som fungerade och vad som gav mest interaktioner. Att utgå ifrån vad folk vill ha och vad jag vill ge fungerar oftast bra. Men jag lägger också ut saker bara för att jag vill, jag menar jag är ju en person. Barnbilder är till exempel alltid en avvägning. Jag lägger heller inte ut saker för att provocera.

Det estetiska är viktigt

Bilderna vill hon ska hålla en viss stil. Det är löparglädje i vacker getsaltning och Petra gör ingen hemlighet av att det estetiska är viktigt för henne.
– Ett tag gick jag kanske till överdrift och började färgkoordinera mitt flöde, det behöver man ju inte göra, skrattar hon och fortsätter:
– Ibland får jag kommentarer från följare som gärna vill ha mindre ”perfekta” bilder, men så fort jag lägger ut det, så blir det sämre gensvar.

Den som gärna vill, men inte riktigt känner sig bekväm med att kasta sig ut på sociala medier, finns det knep att ta till. Petra Månström har exempelvis ett samarbete med löparen Malin Ewerlöf, som med sin elitidrottskarriär ger tyngd och trovärdighet åt Petra. Själv har Malin Ewerlöf inget större intresse av att vara aktiv i sociala medier, men får skjuts av samarbetet med Petra, som i sin tur ger uppdrag som föreläsare och löptränare.

– Det är smart att ta rygg på någon som redan har en plattform, speciellt om man kan bidra med kompetens. Fundera på hur du bäst kan kapitalisera på det du gör, kanske i samarbete med någon som jobbar med något angränsande?

Större spridning

Själv gillar hon konton som delar med sig av smarta lifehacks och övningar att ta med sig till gymmet.

– Den typen av inlägg ökar ju också chanserna att bli repostad och på så sätt kan du få större spridning snabbt.

Hon tar till exempel Fanny Ahlfors, som tävlar i Ninja Warrior, det vill säga extremt utmanande hinderbanor, och blev repostad av flera stora konton – och nu har över 300 000 följare.

– En smart sak att göra är att tagga de som du tror kan komma att reposta ditt inlägg. Eller uppmana följarna att tagga en person de tror har nytta av ditt inläggs budskap. Tävlingar funkar ofta bra också.

Och även om det ligger nära till hands att tänka att det räcker med ett konto på Instagram eller Facebook, uppmanar Petra Månström att även lägga ut innehållet i en blogg.

– En blogg äger du själv. Instagram kan ändra förutsättningarna från en dag till en annan, eller du kan få ditt konto hackad. Då riskerar du att förlora allt jobba du lagt ner och alla följare du jobbat upp. Så lägg upp innehållet i en blogg också, som du har egen kontroll över.

Petra Månströms bästa tips för en lyckad sociala medierstrategi

Samarbeta

– Har du svårt att fylla dina sociala medier med innehåll, ta hjälp av en kollega som kompletterar dig och hjälps åt att dra. Kanske någon som redan har en plattform, som behöver hjälp med din kompetens i sina kanaler?

Återanvänd

– Var inte rädd för att återanvända material som du redan lagt upp tidigare. Det är liten risk att följarna kommer ihåg exakt, och gör de det, så är det aldrig fel med en påminnelse.

Var personlig och håll din röda tråd

– Som löpare har jag valt att styra bort från tidsfokus till att tydligt fokusera på känslan i löpningen. Det gör att mina följare förväntar sig inlägg i stil med ”vem bryr sig om tiden, det är känslan som räknas”.

Ha bra kvalitet på bilderna

– Försök hålla en linje i dina bilder, använd funktioner som preview för att se hur de ser ut tillsammans.

Tänk till innan du skriver dina texter

– Var personlig, men tänk på vad följarna vill ha. Dela med dig av det du är bra på: övningar, reflektioner, pepptalks, tips för att få kroppen att fungera optimalt…

Hitta sitt eget, personliga sätt att sticka ut

– För mig är det band annat leopardmönstrat, som kanske inte är så unikt nu, men det var det för ett par år sedan. Jag är ju också ärlig med att jag tycker att utseendet är viktigt, vilket sticker ut lite i löparkretsar.

Tänk igenom ditt budskap

– Utgå ifrån 2-4 teman som du återkommer till. Mina är bland annat att alla är löpare, oavsett ambitionsnivå. Att tiderna inte är det viktiga, det är känslan som räknas och så min högkänslighet. Det får inte bli för många olika teman, då blir det lätt spretigt. Följarna måste veta ungefär vad som kan komma. Skulle jag börja prata om att jag tränar för att pressa tiden på milen, så skulle det bli konstigt.

Gör det som blir av

– Principen är lite som när det gäller träning; den bästa träningen är ju den som blir av. I sociala medier är det samma sak. Gör det som ligger nära till hands, då blir det av. Om du till exempel vet med dig att du inte kommer att spela in filmer regelbundet, gör inte det då. Häll dig till bilder om det är mer realistiskt att det blir av.

Fakta
Namn: Petra Månström
Gör: Driver poddarna Maratonpodden och Ewerlöf & Månström samt Instagramkontot Maratonpetra. Arrangerar löparresor och skriver böcker om löpning, senast Smartare löpning.
Bor: Stockholm

Text Ulrika Hoffer Foto Luca Mara