Ted Gemzell förläste om hållbart företagande för Kroppsterapeuternas medlemmar på Inspirationsdagen 2023.

Hållbart företagande: Planera – och följ upp!

Kanske har du startat året med nya intentioner och ambitioner i stil med ”i år ska jag jobba smartare, vara mer produktiv, ha en tryggare inkomst och bättre balans mellan jobb och fritid…” Men så går månaderna och det mesta fortsätter som vanligt.

Känner du igen dig i beskrivningen, så är du inte ensam. Ted Gemzell driver Zenit redovisningsbyrå i Uppsala och var tidigare VD på Frisörföretagarna. Han ser dagligen egenföretagare som har lätt att planera men svårare att fullfölja planerna i sitt företagande:

– Det är så lätt att känna inspiration och planera framåt. Viljan att skapa och utveckla nya tjänster och produkter finns där, med ambition att ha roligare på jobbet, tjäna mera, få en mer förutsägbar inkomst. Man kommer igång så bra, men så infinner sig vardagen och de nya planerna stannar av. Ofta helt enkelt för att man glömt att avsätta tid för reflektion och uppföljning.

Avsätt tid

Och för just kroppsterapeuter är det inte så konstigt, menar Ted Gemzell:

– De flesta jobbar ju 100 procent i sin verksamhet och levererar det man säljer. Det är lätt att tänka att man kan ta det där med uppföljning och reflektion när det blir någon lucka eller på helgen. Men de fylls lätt med annat – och så går månaderna.

Det är förstås inget problem om arbetssituationen redan är så som man önskar. Men det kan vara ganska tungt om man drömmer om något annat. Och då behöver man skapa utrymme för att genomföra en förändring:

– Börja med att fråga dig vad du vill. Är du nöjd med nuläget, toppen, bara fortsätt ha roligt på jobbet! Annars behöver du aktivt göra något och då behöver du avsätta tid i schemat. En eller ett par timmar i veckan eller i månaden med fokus på att utveckla, förändra och följa upp. Den rutinen behöver man hitta för sig själv, för det är så man kan skapa förändring och framgång.

Ted Gemzell

Ted Gemzell driver Zenit redovisningsbyrå.

Hitta ett bollplank

Ted Gemzells råd är att vara specifik med vad som ska utvecklas, kanske att skapa fler relationer, justera priser, utveckla nya produkter. Och att sedan utvärdera; gick det som jag trott eller inte? Vad ska jag jobba vidare med och vad ska jag släppa och göra något annat?

– I småföretagarbranschen är det allt för vanligt att inte ha någon att bolla med. Så kanske ska man börja där, att skaffa ett bollplank som en coach eller redovisningsbyrå som kan hjälpa till att ta fram aktuella siffror, till exempel. Det är som att skaffa en personlig tränare, att ha någon att göra löpande avstämningar med gör det mer sannolikt att man håller fast i rutinen. Precis som att det är mer sannolikt att du går till gymmet om du har en personlig tränare som står och väntar på dig.

Bland kroppsterapeuter är det inte heller ovanligt att ta ansvar för sina klienters ekonomiska situation, och därigenom undvika prisjusteringar och prishöjningar.

– Är du fullbokad, så har du sannolikt för låga priser. Då kan det vara bättre att höja priset och ge rabatt till trogna kunder som du vill ska ha råd. Det är marknaden som styr priset, så det är viktigt att vara lyhörd för vad kunder vill betala. Har man däremot luckor i schemat, så kan man ju förstå att det finns en rädsla för att höja priserna. Då är det något annat du behöver jobba med.

Energi att fokusera

Kroppsterapeuter blir ofta företagare som en konsekvens av att de vill jobba med just friskvård. Möjligheterna till anställning är ofta begränsade.

– Det är lätt att tänka att ekonomi och företagande inte är högsta prioritet. Men att ha en verksamhet som kan ge dig en bra lön är en trygghet inför framtiden och en trygghet i ditt företagande. Det ger energi att fokusera på annat, planera framåt och utveckla sig själv och sitt yrkeskunnande.

Han menar att som företagare har man en skyldighet att visa ett visst intresse och förståelse för hur balans- och resultaträkningar fungerar.

– Staten har gjort det väldigt enkelt för människor att starta företag, men med det kommer också ett ansvar att följa en rad lagar och regler som ingen kommer undan. Det är ingen annan som tar ansvar för varken ekonomi, utbildning eller utveckling för dig som egen företagare. Många säger att de vill driva eget för att själva kunna forma sin vardag, men utan intresse för företagande är det ett argument som kan det bli väldigt begränsande för många.

 

Checklista för dig som vill styra ditt företags utveckling mer aktivt:

  1. Vad är det jag vill med mitt företagande? Vad vill jag nu och vad vill jag på sikt? Åt vilket håll ska jag styra mitt företag?
  2. Sätt ett mål och dela upp i delmål. Checka av de olika delmålen allt eftersom, planera in tid för detta. Utvärdera och justera.
  3. Styr administration – allt som har med att driva sitt företag – till en planerad tid i veckan. Inte på lunchen eller ”sen”, bestäm när, så slipper du ha det i tankarna hela tiden.
  4. Har du en bokförings- eller redovisningsbyrå, planera in ett möte med dem någon gång i kvartalet, för att stämma av siffror. På så vis kan du justera din verksamhet direkt, i stället för att vänta de månader de tar att få årsbokslut.
  5. Öka efterfrågan. Jobba med att få fler kunder, fundera på hur du kan få kunder att komma lite oftare. Avsätt tid för marknadsföring, genom exempelvis bokningssystem, e-postlista, gör kampanjer, event och så vidare. Vill du ha fler kunder – aktivera dig!
  6. Var professionell! Du är proffs på det du gör och det innebär ett visst förhållningssätt till kunden. Vad upplever du att kunden behöver just nu? Kunden har förtroende för dig och lyssnar på det du säger, så tala om vad du gör och varför. Det är lätt att bli personlig och tjenis med sina kunder och det kan göra det svårt att ta betalt.
  7. Titta på ditt företag utifrån någon gång per år. Hur syns du, hur ser hemsidan ut, hur svarar du i telefon? När kunder kommer, vilka rutiner har du? Vad har du för rutiner kring behandlingen, bokning av ny tid, tips att göra hemma?
  8. Titta på andra. Var kund hos någon annan för att få inspiration och idéer. Vad var bra, vad var inte bra?

 

Kroppsterapeuterna har ett samarbete med Ted Gemzell som innebär att du som medlem i förbundet har möjlighet till 15 minuters rådgivning när det gäller ekonomi och företagande. När du kontaktar Ted behöver du uppge ditt medlemsnummer. Läs mer på medlemsnätet

Text Ulrika Hoffer Foto Annika Falkuggla