Anna Eriksson Skarin: Nå dina kunder med storytelling!

Anna Eriksson Skarin

Bra berättelse väcker känslor vilket hjälper oss att sticka ut och bygga en relation med våra kunder. Berättelser eller storytelling, hjälper också våra kunder att komma ihåg oss. De kan föra våra budskap vidare och få oss att upplevas som trovärdiga. Berättelser fungerar lika bra oavsett om du tänker genomföra en kampanj i sociala medier eller när du ska berätta för en ny bekantskap om vad du jobbar med. Men hur arbetar man strategiskt med storytelling? Genom att följa tre steg blir det faktiskt ganska enkelt!

Vad är grejen?

Sätt dig ner och formlera det i två meningar. Det är mot den punkten som all kommunikation ska peka. När du ändå sitter ner, tänk ut ett antal värdeord som är specifika för din verksamhet och ditt erbjudande. Värdeorden handlar om varför du gör det du gör och hur det skapar värde för dem som kommer till dig. Det är ur dessa ord som berättelsen ska ta avstamp.

Exempel: Jag erbjuder en kombination av massage och akupressur som ger avslappning och mjukar upp musklerna, samtidigt som det åstadkommer läkning. Det finns också en härlig lounge utanför behandlingsrummet där kunden kan koppla av en stund före och efter med en kopp te.
Mina värdeord är: Kompetens, omtanke, nytänkande, helhetsupplevelse.

Formulera din målgrupp

När du gör en kampanj på exempelvis Facebook har du ofta möjligheten att välja din målgrupp utifrån en rad olika kriterier. Vem som är din tänkta målgrupp är dock något som är bra att tänka på innan du sätter i gång och skapar innehållet snarare än när du ska betala för annonseringen.

Skapa ”personas”

När man grottar ner sig i målgruppens drivkrafter för att förstå vad de går igång på kallas det att skapa ”personas”. En persona är en låtsasperson som man tänker sig liknar den tänkta målgruppen. Det kan exempelvis låta ungefär så här: ”Malin är 42 år, är gift och har två barn som har en lång rad fritidsaktiviteter. Hon vill gärna göra bra ifrån sig på jobbet, men utan att kompromissa på barnens välmående. Det som kommer i kläm är hennes hälsa. Malin har ofta ont i skuldrorna och på sista tiden har hon dessutom börjat vakna på nätterna utan att kunna somna om.”
När vi har lärt känna Malin vet vi vilken typ av berättelser som skapar igenkänning hos henne och vad som motiverar henne att boka en behandling.

Utifrån och in-perspektiv

Innan du sätter igång och formulera dina berättelser är det bra att ta ett helikopterperspektiv. Rita en mindmap, eller skriv en lista på olika typer av ämnen som är av intresse för Malin. Det kan vara allt från din utbildning, fakta om behandlingsformerna, till varför du valt den musik som spelas i loungen. Berättelser om goda behandlingsresultat är förstås också alltid effektivt!

Därefter tittar du på hur de olika ämnena kan knytas till värdeorden, och du bygger berättelser som hakar i målgruppens drivkrafter. Man brukar kalla det för att ta ett ”utifrån och in perspektiv”.
Kanske berättar du om hur ditt liv förändrades när du kom i kontakt med akupressuren. Hur du till sist fick nog av att lägga ett allt för komplicerat livspussel och att det på sikt ledde till att du skolade om dig för att kunna hjälpa andra. (Kompetens och omtanke). Eller hur de sköna fåtöljerna i loungen i kombination med musiken erbjuder kunderna en stund i stillhet för sig själva som förhöjer upplevelsen och effekten av behandlingen. (Nytänkande och helhetsupplevelse.)

Det mesta går att göra till en intressant berättelse. Skifta perspektiv från vad det är som händer till varför det är spännande för just din målgrupp.

Anna Skarin är kommunikationskonsult och tidigare verksam som massageterapeut.

 

Läs också om Storymetoden

Text Anna Eriksson Skarin Foto Stefan Berg