”Dubbel kompetens ger kunder som vill satsa långsiktigt på sin hälsa”
Från friskvårdsledare till företagare
Annika Winterros utbildade sig till friskvårdsledare och massageterapeut på Åsa folkhögskola 2005–2006 och byggde på med tränar- och instruktörsutbildningar. Efter examen följde anställningar inom idrottsförvaltningen i Stockholm, på simhallar och träningsanläggningar samt som friskvårdskonsult på Walleniusrederierna.
– Jag trivdes, 2016 flyttade jag från Stockholm och 2017 slutade jag jobba i Stockholm, berättar Annika.
Hon hade lämnat Stockholm för Sandviken och tog kontakt med det lokala näringslivet och slog sig ihop med Emma Ellström, som var först ut i Sandviken med att erbjuda personlig träning. Sedan dess har verksamheten vuxit, bytt lokaler två gånger och byggt en trogen kundbas. Under 2024 öppnade de ett andra gym i Gävle.
Premium framför volym
Att konkurrera med stora kedjor eller lågprisgym har aldrig varit målet.
– Här i Sandviken är dessutom föreningslivet starkt, och många ser träning som något som ska vara gratis. Vi är inte för alla, och det är medvetet. Våra kunder söker kvalitet, kontinuitet och en premiumservice som bygger på nära relationer. Vi riktar oss till dem som är beredda att investera i sin hälsa, säger Annika Winterros.
Målgruppen är ofta kvinnor runt 55, med stabil ekonomi och vuxna barn, som vill börja prioritera sig själva. Det är också många egenföretagare över 60 som fått tydliga rekommendationer från läkare om att förbättra sin livsstil. Seniorer, både enskilt och i PT-grupper, är en annan viktig kundgrupp.
Ett signum för verksamheten är att många kunder kombinerar en stående PT-tid med efterföljande massage, vilket ställer krav på tränarnas kompetens.
– Vi vill gärna att de vi knyter till oss har dubbel kompetens. Kombinationen PT och massageterapeut är oerhört efterfrågad.
Lärdomar längs vägen
Som många entreprenörer beskriver Annika en resa kantad av både mod och misstag.
– Jag var ganska snål i början. Tänkte att jag sparade pengar, men i själva verket förlorade jag inkomster. Lärdomen är att vi behöver våga investera – i lokaler, varumärke och kompetens. Det ger tillbaka, säger hon.
Att bygga ett tydligt varumärke har varit avgörande. Genomtänkta bilder, en grafisk profil och en konsekvent kommunikation i sociala medier gör det enklare både för kunder och för företaget självt.
– Att våga satsa på sitt varumärke förenklar och förtydligar. Det signalerar seriositet och gör det lättare för kunderna att förstå vad vi står för.
Pandemin blev en vändpunkt
När pandemin slog till stod företaget inför en flytt till större lokaler. Många såg risker, men för Annika och Emma blev det en strategisk möjlighet.
– Vi hade båda lite väl mycket att göra och lokalerna började kännas trånga. Så vi tecknade avtal på större lokal mitt under pandemin. Kundinflödet talade för sig självt, och vi lärde oss vikten av att ta in konsulter och lägga tid på att lära upp dem. Det kräver tålamod men skapar långsiktig kapacitet, berättar Annika.
I dag består teamet av fyra tränare, varav tre är både PT och massageterapeut. Att kunna dela kostnader, bolla kunskap och täcka upp för varandra är en styrka – inte minst när kunder kommer med särskilda behov, som exempelvis högt blodtryck eller skador.
Möten som gör skillnad
Trots att hon talar engagerat om strategi och affärsutveckling återkommer hon till det som är hennes största drivkraft: mötena med människor.
– Det bästa med jobbet är att få följa människors resa. Oavsett om det handlar om träning, massage eller kostrådgivning får jag möta personer jag annars aldrig hade träffat. Att se deras utveckling är fantastiskt.
Ett särskilt minne är en kund i 60-årsåldern som började träna med flera livsstilsrelaterade riskfaktorer.
– Han fick en lindrig stroke ett halvår efter att han börjat träna. Läkaren sa att han skulle ha klarat sig betydligt sämre och med större men om han inte hade börjat träna. Det är en stark påminnelse om varför vi gör det här.
Entreprenörskap som passion
Utöver den egna verksamheten är Annika Winterros också aktiv som rådgivare inom Nyföretagarcentrum, där hon erbjuder rådgivning för andra företagare.
– Det började med att jag var ny i stan och hittade ett nätverk av kvinnliga företagare. Jag insåg att jag hade mycket erfarenhet att dela med mig av – allt från marknadsföring till ekonomi. I det sammanhanget träffade jag verksamhetschefen för Nyföretagarcentrum här i Gästrikland, som sa att det jag delar med mig av till andra företagare, kan jag också få betalt för.
Idag hjälper hon nya företagare inom alla tänkbara branscher att komma igång.
– I början hade jag lite mindervärdskomplex i den rollen, jag tänkte att företagare har pennkjol och kontor. Men så behöver det ju verkligen inte vara!
För Annika är det inte bara en bisyssla utan också en källa till energi.
– Ju mer jag jobbar som företagare, desto roligare blir det. Att följa andras utveckling är lika inspirerande som att se kundernas resultat i gymmet.
Hon slår ett slag för att tänka affärsmässigt även som kroppsterapeut, en bransch där många kanske tänker att de kan sköta allt själv och drar sig för att köpa tjänster som exempelvis bokföring.
Tips från företagsrådgivaren Annika Winterros:
När Annika summerar sina erfarenheter landar hon i tre råd till andra i branschen:
- Satsa på kvalitet, inte volym. Våga välja bort vissa kunder och rikta dig till dem som vill betala för kontinuitet och premiumservice.
- Bygg ett starkt varumärke. En tydlig grafisk profil och seriös kommunikation skapar förtroende.
- Investera och samarbeta. Se lokaler, kollegor och kompetens som resurser snarare än kostnader.
Annika Winterros
Gör: Personlig tränare, massageterapeut, friskvårdskonsult, företagare
Gör: Driver sedan 2018 PTgymmet i Sandviken tillsammans med kollegan Emma Ellström som startade samma gym 2012. 2024 expanderade de till Gävle.
Bakgrund: Folkhögskoleutbildning (2005–06), friskvårdsledare och massageterapeut. Tidigare anställd inom idrottsförvaltning, träningsanläggningar och företagsfriskvård på bland annat Walleniusrederierna.